Eng-SingSong
„Muzyka to najwdzięczniejsze i nader pożyteczne poznanie, które kieruje nasz umysł ku wyższym rzeczom, a uszy koi melodią. Dzięki muzyce trafnie myślimy, pięknie mówimy i odpowiednio się poruszamy” (Kasjodor)
Muzyka, poza funkcjami związanymi z umuzykalnianiem i uwrażliwianiem na piękno, odgrywa znaczącą rolę w edukacji. Szczególnie stymuluje rozwój psychofizyczny dzieci oraz wspiera proces przyswajania przez nie wiedzy ogólnej. Stanowi również istotne wsparcie procesu dydaktyczno-wychowawczego w zakresie pracy w sferze uczuć, emocji, wyobraźni, uwalniania i porządkowania ekspresji, kształtowania upodobań i postaw, wyzwalania kreatywności, ćwiczenia koncentracji, zaspokajania naturalnej potrzeby ruchu.
Co dzieje się w mózgu człowieka kiedy słucha muzyki? „Muzyka wykorzystuje zmysł słuchu. Wrażenia akustyczne są bardzo istotne i powodują mnóstwo różnych zmian w nastroju i koncentracji. Pobudza ośrodki słuchowe, które reagują na muzykę, słowo i rytm, kształtuje słuch bardzo istotny w procesie szkolenia. Muzyka pobudza funkcję zwaną uwagą poznawczą, czyli taką funkcję myślenia, która pozwala przechwyci z otaczającego świata pewne treści intelektualne i wrzucić w pamięć roboczą. Dzięki temu mózg się rozwija, dzięki temu myślimy, dzięki temu się uczymy. Muzyka jest jednym z tańszych a skuteczniejszych sposobów poprawiania intelektualnego stanu społeczeństwa.” Profesor Jerzy Vetulani (neurobiolog) odpowiada także na pytanie: co się dzieje w mózgu, podczas śpiewu? „Śpiew jest sposobem przekazywania uczuć, emocji i treści intelektualnych innym osobom, i jest to zwykle bardzo łatwo zrozumiałe. My orientujemy się bardzo często o czym mniej więcej jest mowa w piosence nawet gdy słuchamy ją w obcym języku. Kontekst niewerbalny zapewniany przez warstwę czysto muzyczną pełni istotną rolę i ułatwia zrozumienie. W momencie kiedy śpiewamy uruchamiają się dodatkowe części mózgu, w tym obszar odpowiedzialny za mowę. Śpiewanie bardziej aktywuje mózg niż słuchanie muzyki.(…) Śpiewanie to jedyny rodzaj sztuki do którego my nie potrzebujemy żadnego dodatkowego instrumentu. Kontynuując swoją wypowiedź prof. Jerzy Vetulani szczególnie podkreśla korzyści płynące z obcowania z muzyką i piosenką. Udowadnia, że śpiewanie poprawia koncentrację, dotlenia organizm, uczy współpracy i dyscypliny oraz asertywności. Śpiewać może każdy, kto posiada słuch muzyczny. To właśnie ten rodzaj słuchu pozwala określić czystą intonację lub fałsz. Świadomość różnic pozwala zacząć trenować swój głos, by zaczął brzmieć lepiej i czerpać korzyści płynące z tej aktywności. One bywają niedoceniane. Muzyka i słuch mają istotny wpływ na rozwój mowy i języka. Słuch jest jednym z pierwszych zmysłów, jakie wykształca mały człowiek. Już w łonie matki do dziecka docierają dźwięki, na które może reagować. Później słuch i poprawną mowę może, między innymi przez gry i zabawy, wspierać logorytmika, śpiew solowy lub chóralny.